Opracowanie własne

Zgodnie z zapowiedzią we wpisie Profilaktyka – jakie badania diagnostyczne warto wykonać?, dzisiaj artykuł o witaminie D. Witamina D pojawia się także w kontekście zdrowego odżywiania jesienią Zdrowe odżywianie jesienią a także odporności jesienią Jak wzmocnić odporność jesienią? Dlaczego ta witamina jest taka ważna? Jaki jest związek między wit. D a koronawirusem? Jakie są źródła tej witaminy? Czy jest zalecana suplementacja? Jaki jest zakres stężeń wit. D? Odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym wpisie, zachęcam do przeczytania 🙂


Dlaczego wit. D jest tak ważna? Rola w organizmie

Niedobór wit. D ma aż 90% polskiej populacji. Niedostateczna ilość tej witaminy przyczynia się do rozwoju krzywicy u małych dzieci, a u dorosłych do osteoporozy i tzw. osteomalacji, która jest właściwie tym samym co krzywica – rozmiękaniem kości. Poza tym słabnie siła mięśni, w związku z tym mogą się pojawiać problemy z chodzeniem, a prawie zawsze występują bolesne skurcze.

Ponadto niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia (szczególnie nadciśnienia tętniczego), cukrzycy, chorób zapalnych, autoimmunologicznych (np. stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń) oraz nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego). Niedobór witaminy D może także przyśpieszyć proces starzenia.

Z kolei niedobór witaminy D w czasie życia płodowego może doprowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu dziecka i być przyczyną trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych, przez co zwiększa ryzyko wystąpienia schizofrenii czy autyzmu.


Korelacja między witaminą D a zakażeniem COVID-19

Ostatnie doniesienia mówią, że istnieje związek między wit. D a Covid-19. Badania pokazują, że osoby cierpiące na niedobór wit. D są bardziej narażone na zakażenie koronawirusem. Natomiast gdy już jesteśmy zakażeni, to mając optymalne stężenie wit. D w organizmie, przejdziemy je szybciej, łatwiej i zmniejszymy ryzyko ciężkiego przebiegu choroby i śmierci.


Źródła witaminy D

Witaminę D możemy pozyskać z 3 źródeł:

  • ze słońca
  • z pożywienia
  • z suplementacji

Najważniejszym źródłem wit. D jest słońce a właściwie promieniowanie słoneczne UVB. Może ono stanowić naturalne źródło zapotrzebowania w 80-100%.


Poniżej w tabeli przedstawione zostały źródła wit. D w pożywieniu.

Źródło: Food Forum

U nas jednak promieniowanie słoneczne jest niewystarczające, pożywienie również nie dostarczy nam zalecanych ilości tej witaminy, dlatego potrzebna jest suplementacja.


Suplementacja witaminą D

Zapotrzebowanie na wit. D przedstawia poniższa tabela:

Źródło: Food Forum

Jakie stężenie wit. D jest optymalne? Zakres stężeń


Podsumowując, witamina D jest dla nas bardzo ważna. Warto zbadać jej poziom w organizmie. Badanie wykonujemy z krwi. W zależności od wyniku będziemy mogli ustalić, czy suplementacja jest nam potrzebna, a jeśli tak, to w jakiej dawce.


Przypominam o nowych produktach w sklepie:


Dieta w promocji do czwartku 05.11 a pakiet do 09.11. Warto skorzystać, polecam 🙂



2 comments

  1. we did 46 hat pisze:

    We are a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your website offered us with valuable information to work on. You have performed a
    formidable process and our whole neighborhood can be grateful to you.

Zostaw komentarz