Opracowanie własne

Zgodnie z zapowiedzią we wpisie Profilaktyka – jakie badania diagnostyczne warto wykonać?, dzisiaj artykuł o witaminie D. Witamina D pojawia się także w kontekście zdrowego odżywiania jesienią Zdrowe odżywianie jesienią a także odporności jesienią Jak wzmocnić odporność jesienią? Dlaczego ta witamina jest taka ważna? Jaki jest związek między wit. D a koronawirusem? Jakie są źródła tej witaminy? Czy jest zalecana suplementacja? Jaki jest zakres stężeń wit. D? Odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym wpisie, zachęcam do przeczytania 🙂


Dlaczego wit. D jest tak ważna? Rola w organizmie

Niedobór wit. D ma aż 90% polskiej populacji. Niedostateczna ilość tej witaminy przyczynia się do rozwoju krzywicy u małych dzieci, a u dorosłych do osteoporozy i tzw. osteomalacji, która jest właściwie tym samym co krzywica – rozmiękaniem kości. Poza tym słabnie siła mięśni, w związku z tym mogą się pojawiać problemy z chodzeniem, a prawie zawsze występują bolesne skurcze.

Ponadto niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia (szczególnie nadciśnienia tętniczego), cukrzycy, chorób zapalnych, autoimmunologicznych (np. stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń) oraz nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego). Niedobór witaminy D może także przyśpieszyć proces starzenia.

Z kolei niedobór witaminy D w czasie życia płodowego może doprowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu dziecka i być przyczyną trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych, przez co zwiększa ryzyko wystąpienia schizofrenii czy autyzmu.


Korelacja między witaminą D a zakażeniem COVID-19

Ostatnie doniesienia mówią, że istnieje związek między wit. D a Covid-19. Badania pokazują, że osoby cierpiące na niedobór wit. D są bardziej narażone na zakażenie koronawirusem. Natomiast gdy już jesteśmy zakażeni, to mając optymalne stężenie wit. D w organizmie, przejdziemy je szybciej, łatwiej i zmniejszymy ryzyko ciężkiego przebiegu choroby i śmierci.


Źródła witaminy D

Witaminę D możemy pozyskać z 3 źródeł:

  • ze słońca
  • z pożywienia
  • z suplementacji

Najważniejszym źródłem wit. D jest słońce a właściwie promieniowanie słoneczne UVB. Może ono stanowić naturalne źródło zapotrzebowania w 80-100%.


Poniżej w tabeli przedstawione zostały źródła wit. D w pożywieniu.

Źródło: Food Forum

U nas jednak promieniowanie słoneczne jest niewystarczające, pożywienie również nie dostarczy nam zalecanych ilości tej witaminy, dlatego potrzebna jest suplementacja.


Suplementacja witaminą D

Zapotrzebowanie na wit. D przedstawia poniższa tabela:

Źródło: Food Forum

Jakie stężenie wit. D jest optymalne? Zakres stężeń


Podsumowując, witamina D jest dla nas bardzo ważna. Warto zbadać jej poziom w organizmie. Badanie wykonujemy z krwi. W zależności od wyniku będziemy mogli ustalić, czy suplementacja jest nam potrzebna, a jeśli tak, to w jakiej dawce.


Przypominam o nowych produktach w sklepie:


Dieta w promocji do czwartku 05.11 a pakiet do 09.11. Warto skorzystać, polecam 🙂



4 comments

  1. we did 46 hat pisze:

    We are a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your website offered us with valuable information to work on. You have performed a
    formidable process and our whole neighborhood can be grateful to you.

  2. Margart pisze:

    I truly love your site.. Very nice colors & theme.
    Did you develop this website yourself? Please reply back as
    I’m trying to create my very own site and would love to know where you
    got this from or just what the theme is called. Thank you!

  3. Hassie pisze:

    I just like the valuable info you supply on your articles.
    I’ll bookmark your blog and test again right here regularly.
    I’m moderately certain I’ll be told a lot of new stuff proper here!
    Good luck for the following!

Zostaw komentarz