Kcal: 844, w tym: białko: 39g, tłuszcze: 27g, węglowodany: 100g, błonnik: 20g

Tak, jak obiecywałam, kolejne danie z soczewicą i to wegańskie 🙂 o soczewicy pisałam tu: https://zdrowonacodzien.pl/aromatyczna-i-rozgrzewajaca-zupa-z-soczewica/. A dlaczego, w okresie jesiennym, warto spożywać soczewicę i jakie stosować przyprawy, dowiecie się z tego wpisu: https://zdrowonacodzien.pl/zdrowe-odzywianie-jesienia/.

Komosa ryżowa już także pojawiła się kiedyś na blogu: https://zdrowonacodzien.pl/pieczony-losos-z-komosa-ryzowa-i-zielonymi-warzywami/. Dzisiaj przytoczę kilka słów o tym zdrowym pseudozbożu.

Komosa ryżowa – quinoa

Należy zacząć od tego, że komosa jest BEZGLUTENOWA. Zawiera również wszystkie niezbędne aminokwasy, aż 20% składników to łatwo przyswajalne dla nas białko. Z powodzeniem może więc zastąpić mięso u osób na diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej. Komosa ma niski indeks glikemiczny (IG=35), zawiera głównie węglowodany złożone, przez co nie powoduje gwałtownych skoków glukozy we krwi. Przy tej kwestii warto także wspomnieć o błonniku (5g na 100g), który jak już zapewne wiecie, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu jelit. Komosa ryżowa to także źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), w tym: kwasu linolowego, linolenowego oraz oleinowego. Ponadto zboże to jest bogatym źródłem minerałów: magnezu, wapnia, żelaza, cynku, potasu, fosforu, manganu i miedzi a także witamin: C, D, E oraz z grupy B.

Jak widać, ziarenka komosy ryżowej są nieocenionym skarbem w kuchni. Polecane są kobietom w ciąży, planującym ciążę, karmiącym, niemowlętom, dzieciom, osobom na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, osobom nietolerującym glutenu oraz laktozy, cukrzykom, osobom z nadciśnieniem a także na diecie redukcyjnej.

Cukinia faszerowana komosą ryżową i soczewicą jest daniem lekkostrawnym, niskokalorycznym, PEŁNOWARTOŚCIOWYM (!), roślinnym, sycącym, niskotłuszczowym a zarazem aromatycznym i przepysznym 🙂 Dodatek przyprawy curry świetnie rozgrzeje w chłodne dni. Polecam do spróbowania każdemu 🙂

Zdjęcie własne

Składniki (2 porcje):

  • Cukinia 450g
  • Soczewica czerwona, nasiona suche 80g
  • Komosa ryżowa 60g
  • Oliwa z oliwek 20g
  • Papryka czerwona 70g
  • Kukurydza, z zalewy 30g
  • Czosnek 10g
  • Koncentrat pomidorowy 30g
  • Pietruszka, natka 12g

Cukinię kroimy na pół, wydrążamy środek, solimy, odstawiamy. Komosę i soczewicę przepłukujemy na sitku. Na patelni rozgrzewamy oliwę, dodajemy pokrojoną paprykę i czosnek, chwilę smażymy, Dodajemy komosę i soczewicę, zalewamy wodą (wg zaleceń producenta). Gotujemy ok. 15 minut. Po tym czasie dodajemy kukurydzę, koncentrat, przyprawę curry oraz dodatkowo po trochę soli i pieprzu, mieszamy. Z cukinii odlewamy wodę, która się wytworzyła po zasoleniu, wycieramy ją ręcznikiem papierowym. Na cukinię nakładamy przygotowany farsz. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 200st.C. na ok 20-30 minut. Posypujemy natką pietruszki. Smacznego 🙂

Zdjęcie własne

Zachęcam do kontaktu https://zdrowonacodzien.pl/kontakt/, ułożę indywidualny plan żywienia, wg potrzeb 🙂


2 comments

  1. […] komosie ryżowej pisałam już tu: https://zdrowonacodzien.pl/cukinia-faszerowana-soczewica-i-komosa-ryzowa/. Brukselka oraz czosnek są warzywami sezonowymi zimowymi, czego możecie dowiedzieć się z tego […]

Zostaw komentarz