Kcal: 902, w tym: białko: 34,3g, tłuszcze: 70,5g, węglowodany: 44,4g, błonnik: 16g

Dzisiaj chcę Wam przedstawić przepis na szybką, mega zdrową, niezwykle smaczną wegetariańską sałatkę z awokado. Przepis pochodzi z jadłospisu letniego, link do jadłospisu na końcu artykułu. Właśnie, o co chodzi z tym awokado? Czy faktycznie jest takie zdrowe? Czym tak zachwyciło świat?

Awokado jako skarbnica zdrowych tłuszczy

Zacznę od tego, że owoc ten w ogóle nie jest słodki. Można śmiało stwierdzić, że jest mdły. Tak, mdły. Dopiero po skropieniu go sokiem z cytryny i doprawieniu nadaje się do zjedzenia. Czym więc się zachwycamy? Jest to tak kremowy owoc, że świetnie pasuje do koktajli, do różnych past, zarówno słonych, jak i słodkich a także do wszelkiego rodzaju sałatek.

Awokado występuje naturalnie w strefie tropikalnej obu Ameryk. U nas w sklepach awokado można kupić przez cały rok.

W 100 g tego owocu znajduje się aż 160 kcal. Jak na owoc, jest to bardzo dużo, ale większość z nich stanowi tzw. dobry tłuszcz a mianowicie chodzi o tłuszcze jednonienasycone omega – 9 (ok.75% ogółu tłuszczów). Tłuszcze te mają za zadanie chronić układ krążenia i kontrolować utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu we krwi. Należy wspomnieć, że awokado jako roślina nie zawiera cholesterolu i sodu, stąd też świetnie pasuje do diety osób z nadciśnieniem i wysokim cholesterolem we krwi. Oprócz tego, awokado zawiera:

  • witaminę K
  • witaminę C
  • kwas foliowy
  • witaminę B5
  • witaminę B6
  • potas

a także w mniejszych ilościach:

  • żelazo
  • mangan
  • magnez
  • miedź
  • cynk
  • fosfor
  • witaminę A
  • witaminę B1
  • witaminę B2
  • witaminę B3

Jedząc awokado, pomagamy we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K). Należy również dodać, że w 1 sztuce awokado (ok. 140g) znajduje się aż 10g błonnika, który powinien być spożywany codziennie w ilości min. 25g.

Jeśli jeszcze nie próbowałaś/próbowałeś awokado, zachęcam do skosztowania. Jest to nietypowy owoc, ale zapewniam, że wzbogaci Twoją kuchnię o nowe smaki i doznania kulinarne. Możesz zacząć od wege sałatki, którą ja przygotowałam, zapraszam po przepis 🙂

Składniki (2 duże porcje):

  • awokado 1 sztuka (ok.140g)
  • pomidory 2 sztuki (ok. 340g)
  • mozzarella kula lub kulki 120g
  • oliwki zielone 50g
  • oliwa z oliwek 10g
  • sok świeży z cytryny 50g
  • musztarda francuska 20g
  • miód 12g

Pomidory kroimy, układamy na małym talerzu, Na to pokrojone awokado, ser, oliwki. Skrapiamy sokiem z cytryny. Polewamy sosem (musztarda francuska, miód, sok z cytryny, oliwa, ew. przyprawa do sałatek). Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Możemy posypać sałatkę czarnuszką. Smacznego 🙂

A na koniec ciekawostka:

Zapraszam do współpracy wszystkie osoby chcące rozpocząć zmianę nawyków żywieniowych https://zdrowonacodzien.pl/kontakt/. Do pobrania za darmo 3 dni jadłospisu letniego, tutaj https://zdrowonacodzien.pl/jadlospis-letni-z-produktow-sezonowych/. Śledźcie media społecznościowe, tam zawsze aktualne promocje 🙂


Zostaw komentarz