W obecnych czasach każdy jest na diecie… Poważnie. Na pewno nie każdy, ale większość ludzi. Kogo bym nie spotkała i nie porozmawiała to albo już się odchudza albo zaraz zacznie. Najgorsza w tym wszystkim jest nieznajomość swojego stanu zdrowia i zaleceń żywieniowych, myślę tu o alergiach pokarmowych. Niektórzy z nas chcą być modni i eliminują różne produkty ze swoich jadłospisów na własną rękę… Mam tu na myśli gluten, laktozę, fruktozę i wiele innych. Jest to bardzo złe podejście, ale o tym więcej w kolejnych wpisach.

Obecne trendy w zdrowym odżywianiu są ogólnie dobre, gdyby właśnie nie ta nieznajomość żywieniowa. Bo przecież wszyscy dookoła znają się na jedzeniu więc co taki dietetyk czy specjalista od żywienia może wiedzieć i nowego powiedzieć? Ech… takie zdania też już słyszałam. Tylko, że świat idzie do przodu a co się z tym wiąże, jedzenie i choroby związane z jedzeniem, również. Niestety, nie każdy jest w stanie wiedzieć, co jest zdrowe a co nie, co i w jakich ilościach można jeść lub chociażby nie każdy potrafi określić swoje zapotrzebowanie kaloryczne, bo nie każdy we wszystkim musi być dobry. Stąd właśnie nasz zawód – dietetyk lub specjalista ds. żywienia lub po prostu żywieniowiec. Może już za kilka lat ten zawód nie będzie postrzegany jako bezużyteczny, bo jak na razie to przecież każdy wie, co ma jeść a odchudzać się to już w ogóle wszyscy przecież wiedzą, jak 🙂 taka mała ironia 😉

Teraz trochę faktów. Niedawno na stronie www. health.usnews.com ukazał się ranking najpopularniejszych diet w 2020 roku. Oto one:

1. Dieta śródziemnomorska

2. Dieta DASH

2. Dieta fleksitariańska

4. Dieta WW (Weight Watchers – ‘Strażników Wagi’)

5. Diet MIND

5. Mayo Clinic Diet

5. Volumetrics Diet

8. Dieta TLC

9. Dieta nordycka (Nordic)

9. Dieta Ornisha

9. Dieta wegetariańska

12. Fertility Diet (dieta na płodność)

12. Dieta Jenny Craig

14.  Dieta Dalekiego Wschodu (Asian Diet)

15. Dieta przeciwzapalna doktora Weila (Dr. Weil’s Anti-Inflammatory Diet)

15. Dieta nutritariańska

17. Dieta wegańska

18. Dieta Engine 2

18. Dieta South Beach

20. Dieta Biggest Loser

20. Dieta o niskim indeksie glikemicznym

20. Dieta Nutrisystem

20. Dieta Zone (strefowa)

24. Dieta makrobiotyczna

24. Dieta SlimFast

26. Program HMR

27. Dieta Optavia

28. Dieta alkaliczna

29. The Fast Diet

29. Dieta Paleot

31. Dieta Raw Food

32. Dieta Atkinsa

33. Dieta Whole30

34. Dieta „keto”

35. Dieta Dukana

Dieta śródziemnomorska na pierwszym miejscu jest nie po raz pierwszy, jest tak już od kilku dobrych lat. Na pewno nie ma się co dziwić, bo jest to jedna z najlepszych i najzdrowszych diet na świecie. Szczególnie polecana jest ona osobom z chorobami układu krążenia, ale nie tylko, bo jest to bardzo zdrowy model żywienia, właściwie dla każdego z nas. Na drugim miejscu ex aequo dieta DASH  oraz fleksitariańska. Również bardzo dobre modele żywieniowe, dieta DASH jest bardzo podobna do diety śródziemnomorskiej, różnice są niewielkie:

– w diecie śródziemnomorskiej nacisk stawia się na duże spożycie ryb, a ograniczenie czerwonego mięsa a w diecie DASH ogranicza się spożywanie każdego rodzaju mięsa

– w diecie śródziemnomorskiej „pozwala się” na picie czerwonego wytrawnego wina do posiłków, w diecie DASH nie ma o tym mowy

– obie diety są polecane dla każdej grupy wiekowej, ale w szczególności dla seniorów oraz w każdej grupie zdrowotnej, ale w szczególności osobom z nadciśnieniem, miażdżycą, cukrzycą

Sama jestem zwolenniczką obu tych diet, przynoszą bardzo dobre efekty, m.in. obniżają ciśnienie krwi, cholesterol, regulują poziom glukozy we krwi oraz poprawiają ogólne samopoczucie i przy tym dostarczają do organizmu dużo energii, witamin, minerałów oraz tłuszczów nienasyconych. Dieta fleksitariańska to właściwie dieta wegetariańska elastyczna, dopuszczająca do spożycia od czasu do czasu mięsa i ryb. Jak widać, różnice między tymi trzema dietami są niewielkie, wszystkie nastawione są na zdrowe odżywianie.

Mówiąc o współczesnych trendach w dietetyce, nie można pominąć faktu, że staramy się ograniczać spożycie mięsa. Niektórzy robią to ze względów zdrowotnych, inni ze względów religijnych, jeszcze inni przez wzgląd na złe traktowanie zwierząt hodowlanych. Prawda jest taka, że ograniczenie spożycia mięsa jest dla nas bardzo korzystne. Poprawia nam się profil lipidowy, bo nie spożywamy tłuszczów nasyconych w nadmiarze, nie mamy zakwaszonego organizmu, normuje nam się ciśnienie tętnicze. Mięso można w łatwy sposób zastąpić, np. warzywami strączkowymi. Na blogu już nie raz o tym pisałam przy okazji dodawania przepisów wegańskich, np. https://zdrowonacodzien.pl/burgery-z-komosy-ryzowej-i-fasoli/, https://zdrowonacodzien.pl/pasztet-z-fasoli-z-zurawina/, https://zdrowonacodzien.pl/potrawka-po-meksykansku-z-ryzem/.

Jestem trochę zdziwiona i zaskoczona, że dieta wegańska znalazła się dopiero na 17. miejscu. Dieta wegetariańska na miejscu 9. Jestem przekonana, że za kilka lat obie diety będą wyżej w rankingu, gdyż rośnie zainteresowanie tymi dietami i wiele ludzi już się do nich przekonuje. Coraz więcej można znaleźć przepisów wege i wegan i myślę, że nurt ten będzie wzrastał.

Do trendów należy również zaliczyć wszelkiego rodzaju diety eliminacyjne, a więc bez glutenu, bez laktozy, bez mleka, bez jajek, bez orzechów itd. O ile wszystkie te diety da się oczywiście odpowiednio zbilansować, o tyle uważam, że osoby zdrowe nie powinny na własną rękę odstawiać niektórych produktów, bo można narobić sobie więcej szkód niż pożytku.

Moje zdanie jest takie, że głównym trendem w odżywianiu powinno być spożywanie jak największej ilości warzyw (min. 5 porcji) oraz owoców (min. 2 porcje). Tyle się o tym mówi i pisze, a jednak okazuje się, że co trzeci Polak nie spożywa warzyw ani owoców! I nie uwierzę tutaj, że Polaka nie stać na zakup warzyw i owoców, bo sezonowe (a zarazem najzdrowsze) warzywa i owoce są tańsze od śmieciowego jedzenia typu chipsy, fast foody, słodkie gazowane napoje czy alkohol, których statystyczny Polak spożywa w nadmiarze. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej powinna być dla nas wyznacznikiem zasad zdrowego odżywiania na co dzień.

Opisy najpopularniejszych diet już niedługo na blogu 🙂 A tymczasem zachęcam do przejrzenia dietetycznych przepisów (po prawej stronie bloga) oraz do poczytania o diecie zimowej https://zdrowonacodzien.pl/zdrowe-odzywianie-zima/. Jeśli ktoś jest zainteresowany indywidualną dietą to zapraszam do kontaktu https://zdrowonacodzien.pl/kontakt/.


Zostaw komentarz