Kcal: 428, w tym: białko: 27g, tłuszcze: 14g, węglowodany: 46g, błonnik: 8g

W dzisiejszym wpisie kilka słów o łososiu, m.in. co zawiera ta ryba, czy warto ją spożywać oraz przepis na prosty i smaczny obiad. Aktualnie jesteśmy przy diecie zimowej, o której możecie przeczytać tu: https://zdrowonacodzien.pl/zdrowe-odzywianie-zima/. Zachęcam również do pobierania przykładowego jadłospisu zimowego https://zdrowonacodzien.pl/jadlospis-zimowy/, w którym to właśnie znajdziecie dzisiejszy przepis.

Łosoś jest rybą bardzo popularną w Polsce. Pod względem wartości odżywczych uważany jest za jedną z najzdrowszych ryb. Łosoś jest źródłem pełnowartościowego białka – w 100g ryby jest go ok. 20g. Z drugiej strony jest to ryba dosyć kaloryczna, bo w 100 g ma ok. 200 kcal a to ze względu na tłuszcze w nim zawarte. Są to jednak tzw. zdrowe tłuszcze, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym omega-3. Kwasy te mają dobroczynny wpływ na nasz organizm, m.in.: normalizują ciśnienie krwi, obniżają poziom cholesterolu LDL, działają przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo, zapobiegają depresji, zmniejszają ryzyko wystąpienia otyłości. Ponadto w łososiu znajduje się wiele składników mineralnych, w tym: selen, fosfor, magnez czy potas. Jest również źródłem wielu witamin, m.in. witaminy A, B6, B12 a przede wszystkim witaminy D, którą to musimy suplementować od października do marca. Na rynku można znaleźć łososia świeżego, mrożonego, wędzonego, w puszce lub jako składnik dań gotowych. Jeśli już będziemy wybierać, to pamiętajmy, że ZAWSZE najlepiej kupić rybę ŚWIEŻĄ, ewentualnie mrożoną. Rybę wędzoną możemy zjeść od czasu do czasu, jednak nie za często, ponieważ zawiera znaczne ilości sodu i podczas wędzenia tracimy wiele witamin.

Czy warto zatem jeść łososia? Oczywiście, że tak. Jest to ryba pełna drogocennych wartości odżywczych a przy tym bardzo smaczna. Łososia mogą również spożywać kobiety w ciąży, ze względu na bardzo niską zawartość związków rtęci. Na blogu do tej pory pojawiły się dwa przepisy z łososiem:

Kolejna przygotowana przeze mnie potrawa jest bardzo smaczna, zgodna z wytycznymi zdrowego odżywiania zimą, zawiera dużo białka oraz błonnika, polecam do wypróbowania. Czas na przepis 🙂

Składniki (1 porcja):

  • Łosoś świeży, 100g
  • Ziemniaki, 210g
  • Koper, mrożony 4g
  • Buraki 100g
  • Cebula 50g
  • Ocet 6g

Przygotowujemy sałatkę z buraka. Buraka gotujemy w skórce, studzimy, obieramy i tarkujemy. Cebulę kroimy do buraka. Skrapiamy octem, przyprawiamy cukrem, solą i pieprzem. Łososia marynujemy w soku z cytryny, dodajemy sól i pieprz. Pieczemy w 160st.C w piekarniku ok. 15 minut. Ziemniaki gotujemy i podajemy z koperkiem. Danie gotowe 🙂

Zapraszam do kontaktu https://zdrowonacodzien.pl/kontakt/ i skorzystania z oferty zimowej – 9zł za gotowy jadłospis w dwóch kalorycznościach: 1500 i 2000 kcal! W jadłospisach znajdują się smaczne i szybkie przepisy, takie jak ten dzisiejszy + jeszcze kilka z umieszczonych już na blogu. Zachęcam do kupna i zdrowego odżywiania 🙂


Zostaw komentarz