Ostatnio na blogu pojawił się wpis na temat diety śródziemnomorskiej, do poczytania tu: Przegląd diet: dieta śródziemnomorska.


W związku z tym, że jest to najzdrowsza dieta na świecie, postanowiłam dla Was przygotować gotową dietę na 1500 kcal, czyli odchudzającą. Poprzednia dieta 1500 kcal z edycji letniej Dieta odchudzająca 1500 kcal cieszyła się dużą popularnością więc i tym razem taka kaloryczność. Z jedną dużą zmianą – ta dieta śródziemnomorska jest CAŁOROCZNA, nie sezonowa. Owszem, są produkty aktualnie znajdujące się w sklepach, ale w diecie jest też lista wymienników, więc śmiało możecie ją stosować w dowolnym momencie roku.


Jakie przykładowe posiłki znajdziemy w diecie?

Zgodnie z założeniami diety śródziemnomorskiej, w diecie znalazły się jedynie 2 obiady z mięsem, 2 obiady z rybą, 2 wegańskie ze strączkami i 1 wegetariański z grzybami. Obiady w diecie:

  • wegańskie leczo z soczewicą i kaszą pęczak
  • potrawka z boczniaków z chili i pietruszką
  • czosnkowy dorsz na marchewkowym puree
  • łosoś z cytryną i rukolą
  • kurczak caprese z sałatką z rukoli
  • indyk na parze z pieczarkową kaszą


Lista śniadań:

  • sałatka z oliwkami, mozzarellą i awokado
  • owsianka na jogurcie z owocami
  • twarożek pomidorowy
  • omlet z pomidorkami i rukolą
  • jajecznica z pomidorkami
  • placuszki bananowe

Kolacje i drugie śniadania mają taką samą kaloryczność mogą więc być stosowane zamiennie. Ułatwienie: sałatki przygotowujemy na kolację z podwójnej porcji i pakujemy do lunchboxa na drugi dzień. Lista posiłków:

  • sałatka z fetą
  • sałatka z krewetkami
  • sałatka z awokado i tuńczykiem
  • sałatka z bobu i awokado
  • sałatka z ciecierzycą i kiełkami
  • czekoladowa kasza jaglana
  • makaron ze szpinakiem i pomidorkami

Podwieczorek stanowią świeże lub suszone owoce oraz orzechy lub pestki.



Niektóre z tych dań już są na blogu (Wege sałatka z awokado, mozzarellą i oliwkami, Potrawka z boczniaków z chili i pietruszką), inne pojawią się w niedługim czasie. Obserwujcie 😉


Dla kogo jest ten jadłospis?

Dla wszystkich, których:

  • CPM wynosi ok. 2000 kcal i chcą chudnąć ok. 0,5kg tygodniowo
  • CPM wynosi ok. 2500 kcal i chcą chudnąć ok. 1kg tygodniowo

UWAGA!!!

Gotowej diety redukcyjnej nie mogą stosować kobiety w ciąży a także wszyscy, których CPM wynosi powyżej 2500 kcal!


Jak obliczyć CPM?

Polecam kalkulator dietetyczny z tej strony https://dietetykpro.pl/kalkulatory/cpm. Wybieramy tam wzór Harrisa – Benedicta i obliczamy CPM. Pamiętajmy, że jeśli już jakiś czas ćwiczymy i jest to wysiłek regularny min. 3-4 razy w tygodniu to wybierzmy aktywność fizyczną umiarkowaną (wsp. PAL = 1.6), w pozostałych przypadkach (sport sporadyczny) aktywność fizyczną niską (wsp. PAL = 1.4).


Rozkład makro oraz ilość witamin i minerałów w diecie

Plan żywieniowy jest w pełni zbilansowany. Co to znaczy? Zawiera odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczy a także witamin i minerałów. Makro przedstawia się następująco:

  • białko 20%
  • tłuszcze 34%
  • węglowodany 46%

Podam również niektóre parametry wyliczone z diety (wartość średnia z diety tygodniowej):

  • błonnik 37.2g (min. dzienne 25g)
  • żelazo 18mg (śr. zapotrzebowanie dla kobiet 18mg, dla mężczyzn 10mg)
  • magnez 426mg (śr. zapotrzebowanie dla kobiet 300-320mg, dla mężczyzn 400-420mg)
  • cynk 10mg (śr. zapotrzebowanie dla dorosłych 10mg)
  • selen 98 mikrogramów (śr. zapotrzebowanie 50-70 mikrogramów)
  • kwas foliowy 495 mikrogramów (śr. zapotrzebowanie 400 mikrogramów)


Jak można określić tę gotową dietę?

  • redukcyjna
  • niskowęglowodanowa
  • ubogoenergetyczna
  • na obniżenie masy ciała
  • wysokobłonnikowa
  • z niskim IG
  • zapewniająca sytość, nie będziemy na niej głodni
  • zawierająca węglowodany złożone
  • zawierająca pełnowartościowe białko
  • zawierająca strączki
  • zawierająca zdrowe tłuszcze jedno- i wielonienasycone
  • standardowa (nie eliminacyjna)
  • do stosowania w każdym sezonie przez cały rok
  • łatwa do utrzymania, posiłki proste do przygotowania
  • dużo posiłków na 2 dni (oszczędność czasu)

W jakich chorobach można stosować tę gotową dietę?

  • otyłość
  • choroby układu krążenia
  • cukrzyca
  • choroby tarczycy
  • zaparcia
  • choroby układu nerwowego
  • niepłodność

W innych jednostkach chorobowych proszę o kontakt ze mną – podpowiem, czy można ją stosować oraz jakie modyfikacje należy zrobić, aby była w pełni gotowa do zastosowania.


Z czego składa się dieta?

Cały plan żywieniowy ma 15 stron i zawiera 7 dni jadłospisu z różnymi daniami, duża część z nich do przygotowania na dwa dni (oszczędność czasu), podsumowanie jadłospisu w formie tabeli, a także listę zakupów na całą dietę. Dodatkowo do tej gotowej diety dołączam tabelę postępów w odchudzaniu (z instrukcją, jak ją wypełniać). Koszt tej gotowej diety to jedyne 49zł. Niedawno udostępniłam ZA DARMO przykładowe 3 dni diety, możecie zobaczyć, w jakiej formie jest jadłospis: https://zdrowonacodzien.pl/jadlospis-letni-z-produktow-sezonowych/. Tamten jadłospis jest na 2600 kcal i zawiera całkiem inny zestaw dań niż ten na 1500 kcal. Ta dieta, którą proponuję Wam dzisiaj, jest ułożona od podstaw i jest typowo redukcyjna a także bazująca na najzdrowszym modelu żywieniowym na świecie.


Jak zakupić gotową dietę?

Poprzez serwis Allegro, link do oferty https://allegro.pl/oferta/dieta-odchudzajaca-srodziemnomorska-1500-kcal-9636520564.

Zachęcam do zakupu 🙂


Jeśli interesuje Cię indywidualna dieta to więcej informacji znajdziesz tutaj: https://allegro.pl/oferta/indywidualny-plan-zywieniowy-dieta-7-dni-dietetyk-9539178459. Zapraszam do kontaktu.


Jeśli jeszcze nie wiesz, ile wynosi Twoje BMI to zachęcam do zapoznania się z wcześniejszym wpisem: https://zdrowonacodzien.pl/jak-obliczyc-wskaznik-bmi-wzor-i-kalkulator-bmi/.


Podsyłam linki do poprzednich wpisów, trochę ciekawych treści oraz przepisów dietetycznych 🙂


2 comments

  1. […] Wczoraj ułożyłam dla was gotową dietę śródziemnomorską, do kupienia tutaj: Dieta śródziemnomorska odchudzająca 1500 kcal. Przepis jest właśnie z tej diety. Czosnkowy dorsz z marchewkowym puree z czarnuszką, do tego […]

Zostaw komentarz