Kcal: 547, w tym: białko: 48g, tłuszcze: 26,5g, węglowodany: 22,5g, błonnik: 14g

Dzisiaj zaproponuję jeszcze jedno danie z pory jesiennej, chociaż za oknami już czuć zimę. Niedługo pojawi się wpis na temat diety zimowej a tymczasem o diecie jesiennej możecie przeczytać tu: https://zdrowonacodzien.pl/zdrowe-odzywianie-jesienia/. Dzisiejszy wpis będzie o cielęcinie, jej wartościach odżywczych oraz o tym, czy tak naprawdę warto ją jeść?

Cielęcina jest mięsem chudym, można powiedzieć, że nawet dietetycznym. Jest lekkostrawna, poleca się ją w żywieniu dzieci oraz osób starszych. Mięso to wykazuje bardzo dużą wartość odżywczą. W cielęcinie zawarte jest aż 20g białka i tylko 3,5g tłuszczu. W 100g mięsa znajduje się ok. 110 kcal, więc jest ono niskokaloryczne. Cielęcina jest dobrym źródłem sprzężonego kwasu linolowego CLA. Badania naukowe potwierdzają, że ten rodzaj tłuszczu opóźnia powstawanie miażdżycy, przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej, hamuje rozwój cukrzycy typu 2, poprawia mineralizację kości, działa bakteriobójczo i przeciwutleniająco. W 1 g tłuszczu cielęcego znajduje się ok. 2,7 mg kwasu CLA. Mięso z cielęciny zawiera witaminy z grupy B: B1, B2 oraz B3 a także minerały: żelazo, fosfor, magnez oraz potas, wapń, cynk i selen.

Cielęcina jest mięsem niełatwym w obróbce, ale po zastosowaniu się do wskazówek, możemy ją łatwo i szybko przygotować. Warto pamiętać, by krojąc mięso, ustawiać nóż w poprzek włókien mięśniowych, ponieważ kawałki mięsa o krótszych włóknach można łatwiej pogryźć. Nie należy wrzucać zimnego mięsa na patelnię. Przed rozpoczęciem przyrządzania cielęcina powinna mieć temperaturę pokojową.

Czy warto jeść cielęcinę? Odpowiedź brzmi: TAK. Po tych wszystkich właściwościach, które przedstawiłam powyżej, trudno jest odpowiedzieć inaczej. Cielęcina jest mięsem bardzo zdrowym, bogatym w witaminy i minerały, polecanym przez lekarzy i dietetyków.

Danie, które przygotowałam z tego mięsa, jest bardzo aromatyczne, zdrowe, niskokaloryczne a zarazem wysokobłonnikowe, zawiera dużą dawkę łatwoprzyswajalnego żelaza a przy tym jest bardzo smaczne. Czas na przepis 🙂

Zdjęcie własne

Składniki (2 porcje):

  • Cielęcina, sznyclówka 200g
  • Olej rzepakowy 20g
  • Cebula 100g
  • Czosnek 10g
  • Papryka czerwona 140g
  • Marchew 90g
  • Seler korzeniowy 100g
  • Pietruszka, liście 12g

Cielęcinę myjemy, kroimy na paski lub inne kawałki, marynujemy w oleju i przyprawach (wystarczy sól i pieprz). Wrzucamy na rozgrzaną patelnię z olejem razem z cebulą i czosnkiem, smażymy przez chwilę, dodajemy warzywa pokrojone w słupki, podlewamy wodą. Dusimy do miękkości mięsa, ok. 30-40 minut. Doprawiamy (majeranek, zioła prowansalskie). Odparowujemy wodę. Powstałe danie posypujemy natką pietruszki. Podajemy z ryżem, makaronem, kaszą, ziemniakami lub chlebem. Smacznego:)

Zdjęcie własne

Przepisy na inne dania jesienne: https://zdrowonacodzien.pl/aromatyczna-i-rozgrzewajaca-zupa-z-soczewica/, https://zdrowonacodzien.pl/kurczak-z-pieczonymi-warzywami/, https://zdrowonacodzien.pl/spaghetti-po-bolonsku-z-warzywami/.

Zachęcam do pobierania przykładowego jadłospisu jesiennego https://zdrowonacodzien.pl/jadlospis-jesienny/, który to w pełnej wersji możecie u mnie zamówić, wg Waszych indywidualnych preferencji. Zapraszam do kontaktu https://zdrowonacodzien.pl/kontakt/.

Już niedługo na blogu pojawi się przykładowy jadłospis zimowy. Obserwujcie 🙂


Zostaw komentarz